Elementy trybu życia i inne czynniki związane ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia choroby wieńcowej.

Elementy trybu życia:
- Dieta wysokokaloryczna, bogata w tłuszcze nasycone i cholesterol
- Palenie papierosów
- Nadmierne spożycie alkoholu
- Brak aktywności fizycznej

Parametry biochemiczne i fizjologiczne (możliwe do modyfikacji):
- Podwyższone ciśnienie tętnicze
- Podwyższone stężenie cholesterolu całkowitego i frakcji LDL-chol.
- Podwyższone stężenie triglicerydów
- Niskie stężenie frakcji HDL-chol.
- Hiperglikemia (cukrzyca)
- Otyłość

Siedem liczb, które warto zapamiętać:
200 - Prawidłowy poziom cholesterolu we krwi powinien być niższy od wartości 200 mg/dl (lub 5,2 mmol/l).
140/90 - Ciśnienie nie powinno przekraczać tej wartości. Jeżeli przynajmniej w dwóch pomiarach przeprowadzonych w odstępie kilku dni ciśnienie wynosi 140/90 mm Hg lub więcej- należy rozpoznać nadciśnienie.
100 - Prawidłowy poziom cukru (glukozy) we krwi nie powinien przekraczać wartości 100 mg/dl.
102 i 88 - Obwód brzucha mierzony na wysokości pępka nie powinien przekraczać 102 cm u mężczyzn oraz 88 cm u kobiet. Wartości wyższe świadczą o otyłości typu brzusznego. Otyłość brzuszna znacznie zwiększa ryzyko chorób serca i naczyń.
30 - Co najmniej tyle minut, najlepiej codziennie, powinno się przeznaczać na ćwiczenia fizyczne: marsze, spacery, jazdę rowerem i inne zajęcia sportowo-rekreacyjne.
3 - Przynajmniej raz na 3 lata skontrolować poziom cukru (glukozy) i cholesterolu we krwi.
0 - Papierosów nie należy palić w ogóle. Nawet okazjonalne palenie 3 - 5 papierosów dziennie jest szkodliwe dla zdrowia - z każdym wypalanym papierosem rośnie zagrożenie. Wypalenie jednej paczki papierosów dziennie oznacza czterokrotnie wyższe ryzyko zawału serca u czterdziestolatka w porównaniu z niepalącym rówieśnikiem.
Przestrzeganie powyższych zasad jest niezwykle ważne nie tylko w zapobieganiu chorobom układu krążenia, ale także chorobom nowotworowym, układu oddechowego, mięśni i stawów oraz osteoporozie.

PROFILAKTYKA TO NAJPROSTSZY I NAJSKUTECZNIEJSZY SPOSÓB NA ZACHOWANIE ZDROWIA.